Farsi text in GNU/Linux and windows

متن فارسی در گنو/لینوکس و ویندوز

باور کنید این مطلب دیگه زیاد ربطی به برنامه‌نویسی نداره(البته بی‌ربط بی‌ربط هم که نمیشه!). خیلی وقت بود می‌خواستم یه همچین مطلبی رو بنویسم(قبل از اینکه وبلاگ داشته باشم) و تجربیاتی که در این مورد دارم رو یه جا جمع کنم تا یه کمکی به کاربران گنو/لینوکس کرده باشم. چون می‌دیدم خیلی مورد نیاز هست و خیلی‌ها هم می‌پرسن. خلاصه…

قبلاً مطلب رو مستقیم توی وبلاگ گذاشتم، ولی بعداً به این نتیجه رسیدم که وبلاگ جای خوبی برای گذاشتن مستقیم همیچن متنهایی نیست، حالا چراش رو بگذریم ولی بعد از اینکه دهنم صاف شد! تا فرمت‌بندی و کد و left to right و… آخرش هم اونطور که میخواستم نشد، رفتم توی OpenOffice.org خودمون نوشتم خودم رو راحت کردم.
اینم با فرمت pdf و odt و doc دانلود کنید:
farsi-linux-win.pdf

farsi-linux-win.odt
farsi-linux-win.doc
فقط لیست موضوعاتش رو اینجا می‌نویسم:
0- مقدمه
1- انتقال متن txt از ویندوز به لینوکس
1.1- تغییر Encoding به کمک gedit
1.2- تغییر Encoding به کمک فایرفاکس
1.3- تغییر Encoding به کمک اسکریپت پایتون
1.4- تغییر Encoding به کمک دستور recode
2- انتقال متن txt از لینوکس به ویندوز
2.1- تبدیل کاراکتر سرخط لینوکس به ویندوز، به کمک فایرفاکس (در ویندوز)
2.2- تبدیل کاراکتر سرخط لینوکس به ویندوز، به کمک gedit (در لینوکس)
2.3- تبدیل کاراکتر سرخط لینوکس به ویندوز، به کمک خط فرمان (در لینوکس)
2.5- تبدیل کاراکتر سرخط ویندوز به لینوکس
2.6- استفاده از ادیتور BabelPad بجای notepad
3- فرمت rtf و doc و docx
4- فونت‌های فارسی

ببخشید که اینقدر عامیانه می‌نویسم. دیگه وبلاگ همینه دیگه… خوشم نمیاد رسمی بنویسم.
موفق باشید

8 Responses to Farsi text in GNU/Linux and windows

  1. امیر حسین می‌گوید:

    ممنون سعید ..برا من که خیلی مفید بود . این کاراکتر سر خط دیگه داشت عصبیم میکرد …
    راستی اگه میشه توی پست هات این فوت و فن های اوپن آفیس رو هم بگو .. دهنم صاف شد تا این right to left رو درست کردم …
    راستی راهی هست که با فونت های ttf توی وایتون کار کرد ؟

  2. Reith می‌گوید:

    برای حالت دو یه راه ساده هم اینه که فایل رو با wordpad باز و save کنیم. 😉
    من هم قبلا برای تهیه ی یه لیست دانلود تو جنتو و دانلود تو ویندوز به این نکته برخوردم ولی این قدر پیگیری نکردم.
    ممنون

  3. سعید می‌گوید:

    (ببخشید نمیتونم لوگین کنم)
    خواهش میکنم

    اگه منظورتون ادیت فونت کردن ttf هست نمیدونم. برای ویرایش یا درست کردن فونت توی لینوکس معمولا از fontforge استفاده میکنن.
    اما اگه بخواید از یه فونت خاص توی یه نوشته استفاده کنید بستگی داره که کجا بخواید استفاده کنید یعنی بستگی به کتابخونه ش داره(ربط مستقیمی به خود پایتون نداره). اما کتابخونه های قدرتمند و معروف مثل gtk یا qt یا wxgtk یا cairo قطعا پشتیبانی میکنن.

    برای حالت دو یه راه ساده هم اینه که فایل رو با wordpad باز و save کنیم. 😉

    در مورد wordpad هم درسته. ممنون. این یکی رو تست نکرده بودم.

  4. پدرام می‌گوید:

    آی قربون دست و پنجه‌ت!‌ 🙂
    بره من مهم‌ترین چیز، همون کاراکتر سرخط بود که بهش پرداختی 🙂
    برام سوال بود ولی نمی‌دونم چرا اکثر اوقات تنبلیم می‌اومد یا اصلا یادم می‌رفت بپرسم!

    و ۲ تا پیشنهاد:
    اولی اینکه می‌تونستی «
    فایرفاکس رو باز کنید و برید توی تنظیماتش یعنی
    Edit -> Preferences
    یا
    Tools -> Options
    بعد روی تب Content کلیک کنید و توی قسمت دوم(Fonts & Colors) رو دکمهٔ Advanced کلیک کنید و توی پنجره‌ای که باز میشه قسمت آخر Default Character Encoding رو بذارید روی Arabic (Windows-1256) بعد OK کنید
    » رو با

    «Firefox>Edit- Preferences
    یا
    Tools -> Options

    Content >Fonts & Colors>Advanced >Default Character Encoding > Arabic (Windows-1256)> OK»

    جایگزین کرد. خوندنش و پیگیریش راحت‌تره.

    و دوم اینکه با توجه به اینکه متن نسبتا طولانی بود و نکات مختلفی رو از بحث کلی‌ای که زحمت بررسی‌ش رو کشیدی توش داشت، جا داشت یا اولش یه فهرست نقلی بذاری، یا تیتر هر بخش رو با Heading های مختلف رو سایزهای مختلف بذاری تا خواننده تو یه نگاه متوجه شه چه چیزهایی رو بررسی کردی و مورد مطلوبش توی این مطلبت هست یا نه.

    که خب هنوزم دیر نیست!
    اگه باهام موافقی می‌تونی همین الان اعمالشون کنی 😉

    و…
    عیدت مبارک 🙂
    سال خوبی داشته باشی و توش مثل همین الانت و بیشتر از الانت فعال و پرانرژی باشی 🙂

  5. سعید می‌گوید:

    ممنون پدرام عزیز
    عید تو هم مبارک باشه و سال خوب و موفقی داشته باشی 🙂

    از پیشنهاداتت هم ممنون. اگرچه من توی وبلاگ‌نویسی تازه‌کار هستم، هنوز وردپرس زیاد راه‌دستم نیست. اینرنتم هم که هنوز دایل‌آپ هست. ولی با این حال سعی می‌کنم اون چیزایی که گفتی رو اعمال کنم. راستی من بلد نیستم لینک محلی بدم، یعنی اون تیترها که توی فهرست میذارم یه لینک به یه جای همین صفحه باشه. چطوری باید این کارو بکنم؟

  6. پدرام می‌گوید:

    سلام
    با عرض معذرت، من الان این جواب کامنتی‌ت رو دیدم D:
    در مورد لینک محلی، تو اونقدر کنجکاو و پی‌گیر هستی که تا حالا فکر کنم جوابتو پیدا کرده باشی.

    اگه منظورت توی openOfficeه، راستش خیلی کم پیش میاد باهاش کار کنم (مگه اینکه بخوام یه چیزی بره دانشگاه پی‌دی‌اف کنم؛ که اونم اول با gedit تایپ می‌کنم!). ولی الان که نگاه کردم، فقط دیدم که تو منوی Insert یه Hyperlink هست. راستش چند ثانیه ور رفتم نفهمیدم چی به چیه!

    اما اگه منظورت توی HTMLه، اگه یکی از این نمونه‌ها رو تو کد HTML سایت‌های مختلف بررسی کنی می‌بینی که اون قسمت هدف (که می‌خوان با کلیک، به اونجا برسن) رو با این کد پوشش می‌دن
    {a name=»inja»}matne hadaf {/a}
    و برای ساختن لینک هم از این شکل استفاده می‌کنن
    {a href=»#inja»}matne link{/a}

    (به جای > و <، از } , { استفاده کردم که سیستم کامنتینگ، جای کد HTML نخوندشون)

    بازم ببخشید که الان جواب می‌دم 😉

    در مورد راست‌چین و چپ‌چین و مشکلت با وردپرس دات کام نمی‌دونم قضیه چیه.
    من که به شخصه خیلی باهاش راحتم.
    یه نکته‌ی مهم و خوب اینه که اگه متنی که تو قسمت HTML ادیتور پست مطلب جدید وارد می‌کنی، تگ {br} هم نداشته باشه، مشکلی نیست.
    من خودم مطالب وبلاگم رو با gedit می‌نویسم و هر جا بخوام از کد HTML مطلوبم استفاده می‌کنم (بولد و ایتالیک و رنگ و لینک و blockquote و …)، بعد خیلی راحت از اونجا میام تو قسمت «ویرایش کد HTML» ادیتور این سایت، paste می‌کنم و اگه خواستم هم قسمت ویرایش تصویری رو چک می‌کنم که ببینم مشکلی نباشه.

    کلا استفاده از خود ریزکدهای HTML، در اغلب موارد بهتر از ادیتورهاست (یه استثناش شاید انتخاب رنگ‌های خاص باشه که مثل red , green , black و … شناخته شده نیستند و لازمه کدشون رو بدونی؛ مثلا از فتوشاپ یا GIMP)

    موفق باشی عزیز 🙂

  7. سعید می‌گوید:

    مرسی پدرام جان. به اطلاعاتم اضافه شد. ممنون که وقت گذاشتی.
    راستش خودمم این سوال خودم رو فراموش کرده بودم(چه برسه به اینکه بخوام دنبال جوابش برم)

  8. lock out می‌گوید:

    lock out

    Farsi text in GNU/Linux and windows | saeed.gnu

پاسخی بگذارید

