StarCalendar 1.0.0

سلام
بالأخره اون تقویمی که وعده داده بودم، اولین ورژنش رو آپلود کردم. یکم دیر شد ولی عوضش چیز توپی شده. امیدورام به درد دوستان بخوره.
در ضمن پیشاپیش عید نوروز رو هم تبریک میگم. این برنامه هم عیدی ما به لینوکس‌کارها
http://ospdev.net/projects/starcal
و اما تغییراتی که نسبت به اپلت تقویم جلالی(برای گنوم) ایجاد کردم:

1- این برنامه بصورت اپلت نیست(که وابسته به window manager باشه) بلکه بصورت پنجره‌ای اجرا میشه پس علاوه بر گنوم، در KDE و سایر محیطهای گرافیکی هم اجرا میشه. در ضمن آیکونش به system tray هم اضافه میشه(چه توی گنوم و چه KDE) و اون گوشه هم روز ماه رو(بعنوان ایکون tray) نشون میده(مثل همون اپلت گنوم). در ضمن توی ویندوز هم اجراش کردم ولی اجراش توی ویندوز یه خورده دردسر داره(باید پایتون و GTK و PyGTK و یه سری کتابخونهٔ دیگه نصب بشه که مجموعاً حدود 20 مگ میشه)

2- پشتیبانی از تقویم هجری قمری اضافه شد. تاریخ‌های قمری در این چند سال اخیر(1384 تا 1388) وقیق هستن، یعنی کاملاً مطابق با تقویم‌های چاپی(و تقویم رسمی ایران) هست(در حالیکه هیچ برنامهٔ تقویم نیست که اینطور باشه، همشون ممکنه یک روز در تاریخپ قمری خطا داشته باشن، مگه اینکه فقط برای یک سال نوشته شده باشن). اما تاریخ‌های قمری در خارج از این سالها(قبل از 1384 و بعد از 1388) ممکنه حداکثر یک روز خطا داشته باشه.

3- تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی در ظاهر برنامه، از جمله درشت کردن فونتها(برای خوانایی بیشتر) و تغییر رنگ‌ها. همینطور در تنظیمات برنامه میتونید هر کدوم از سه نوع تقویم(شمسی، میلادی و قمری) رو غیرفعال(یا دوباره فعال) کنید و یا فونتها و رنگ‌های نمایش داده شده رو به سلیقهٔ خودتون تغییر بدید.

4- جدا کردن دیتابیس مناسبت‌ها بعنوان مناسبت‌های شمسی، مناسبت‌های قمری و مناسبت‌های میلادی. در نتیجه این مناسبت‌ها برای تمام سالها نمایش داده میشه(نه فقط برای سالهای 1386 تا 1388). یه سری اشکالاتی هم که در دیتابیس مناسبت‌ها بود رفع شد و مناسبت‌های جدیدی هم اضافه شد.
میتونید در تنظیمات برنامه نمایش یا عدم نمایش مناسبت‌ها رو تنظیم کنید.

5- پشتیبانی از کیبورد. یعنی شما علاوه بر اینکه با کلیک موس میتونید بین روزهای مختلف جابجا بشید، با کلیدهای چهار جهت اصلی کیبورد هم میتونید این کارو انجام بدید، همینطور با زدن دکمهٔ Space یا دکمهٔ Home امروز رو سلکت کنید(مثل زدن دکمهٔ «امروز» با موس).

6- پشتیبانی همزمان از فارسی و انگلیسی. یعنی توی تنظیمات برنامه می‌تونید زبان کل برنامه رو انتخاب کنید(این هیچ ارتباطی به تقویم شمسی یا میلادی نداره). برای اینکه زبان جدید کاملاً اعمال بشه، بعد از زدن دکمهٔ اعمال(Apply) باید یه بار از برنامه خارج بشید(دکمهٔ Quit برنامه یا دکمه Q کیبورد) و دوباره برنامه رو اجرا کنید.
قصد دارم به زودی ترجمهٔ عربی رو هم تکمیل کنم.
اگه بسته‌های language-pack فارسی روی سیستمتون نصب نباشه، برنامه راست به چپ نمیشه و بعضی دکمه‌ها هم(که دکمه‌های پیش‌فرض خود GTK هستن) فارسی نخواهند شد(اگرچه بیشتر برنامه فارسی میشه). برای اینکه کل(100٪) برنامه فارسی بشه و راست به چپ هم نشون بده، باید این چند تا پکیج رو روی سیستم نصب کنید:
language-pack-fa-base
language-pack-fa
language-pack-gnome-fa-base
language-pack-gnome-fa
البته این مال اوبونتو هست، برای توزیع‌های دیگه نمیدونم. توی اوبونتو 8.10 این پکیج‌های بطور پیش‌فرض نیست ولی توی dvd خود اوبونتو 8.10 هست، اگه دارید به مخازن اضافه کنید اگه هم ندارید و نصب کنید. یا از مخازن اینترنت استفاده کنید یا دستی دانلود کنید و نصب کنید.

اینم عکس دسکتاپم که این برنامه و قسمتهای مختلفش رو نشون میده:

screenshot-saeedgnu-starcal-100

28 Responses to StarCalendar 1.0.0

  1. جواد می‌گوید:

    برنامه خيلي خوبي هست .ميشه روش ساخت بسته هاي rpm و دبيان رو تو ابونتو ياد بديد ؟

  2. امیر حسین می‌گوید:

    خیلی ممنون سعید جان … برم ببینم چه کردی …

  3. سعید می‌گوید:

    خواهش می‌کنم.
    من پکیج deb رو با دستور dpkg-deb می‌سازم بعد با alien به پکیج rpm تبدیلش می‌کنم. حالا اگه فرصت شد روشش رو کامل توضیح میدم.

  4. افشین می‌گوید:

    سلام.
    ممنونم که چنین تقویم مفیدی را آماده کرده‌اید. خسته نباشید.
    آیا امکان دارد که این تقویم به پروژه‌های گنوم افزوده شود؟
    منظورم لینک زیر است:
    http://projects.gnome.org
    متشکرم.

  5. امین می‌گوید:

    سلام،

    خسته نباشی سعید خان نرم افزار جالبی شده. من زیاد وارد نیستم بعد از اینکه پایدار شد دنبال اضافه کردن به مخازن رسمی هم هستی؟ کلا چجوریاست؟!!

    به هر حال موفق باشی 🙂

  6. سعید می‌گوید:

    خواهش می‌کنم افشین آقا. فعلاً که فکر کنم زوده… به هر حال من هی چی گشتم توی
    http://projects.gnome.org
    لینک sign up یا register پیدا کنم نتونستم! چطوری باید عضو بشم و پروژه رو ثبت کنم؟

    به به… آقا امین. افتخار دادید به وبلاگ بنده سر زدید!
    مظورت به مخازن اوبونتو هست دیگه؟ راستش نمی‌دونم چطوری باید این کارو بکنم، یعنی زیاد هم دنبالش نبودم. حالا این برنامه رو که خیلی جای کار داره، کلی برنامه‌ها براش ریختم. تازه میخوام international ش کنم…
    ولی خب PyGlossary که تا حدودی پایدار شده، بد نیست به مخازن اضافه بشه.

    راستی میگم آقا امین، من میخوام فرمت تاریخ(و زمان) رو توی انجمن خراشان شمالی تعیین کنم،(اولاً اینکه چرا اون درصدها بیخودی هستن ولی خودش بطور ویش‌فرض میذاره) حالا مهمتر اینکه نماد «دقیقه» چی هست؟ m که شمارهٔ ماه هست M هم ظاهرا اسم ماه هست. دقیقه چیه؟ مثلاً من میخوام اینطوری بذارم:
    Y/m/d , h:m:s
    که بجای اون m دوم باید نماد دقیقه باشه.

  7. افشین می‌گوید:

    سعید جان،
    حق با شما است. من هم لینکی برای ثبت پروژه‌های جدید نمی‌بینم!
    شاید لینک زیر بتواند کمک کند:
    http://live.gnome.org/GnomeLove
    شاید بد نباشد با یکی از لیست‌های پستی گنوم مکاتبه کنی و از آن‌ها راهنمایی بخواهی. به نظر من ثبت این پروژه در گنوم خیلی مفید است.

  8. امین می‌گوید:

    سلام، اختیار داری وبلاگ خوبی داری.
    آره منظورم اوبونتو بود، اگه بخوای بیاری در سطح جهانی که فکر کنم اضافه کردن به مخازن لازم باشه. SourceForge.net هم شاید بیشتر کمکت کنه. البته من تازه با این جریانات آشنا شدم خودت وارد تری. البته منم منظورم پایداری نرم افزار خودت بود که همه برنامه هات رو انجام بدی.

    در مورد سوالت من متوجه نشدم، مگه الان تاریخ پیشفرض انجمن مشکل داره؟
    همونطور که تو راهنماش هست:
    %m – ماه بصورت شماره (01 تا 12)
    %M – شماره دقیقه

    اگه بازم مشکل بود حتما بگو

  9. سعید می‌گوید:

    اول اینکه یه ورژن جدید آپلود کردم(بیشتر امتحانی)، اگه خواستید امکانات جدید برنامه رو ببینید:
    http://ospdev.net/frs/?group_id=165&release_id=526
    فقط لطفاً باگهاش رو هم بگید که برای ورژن 1.2 رفع بشه. اگه کسی هم دبیان(اچ یا سارژ) داره تست کنه ببینه(چون ممکنه با ورژن‌های قدیم PyGTK مشکل داشته باشه)

    ــــــــــــــــــــــ
    امین جان. در مورد انجمن. اون راهنماش که کلاً اشتباهه! اصلاً کاراکترهای درصد نباید باشن، مثلاً اگه بذاریم m% هم کاراکتر درصد رو نشون میده هم شمارهٔ ماه رو.
    در ضمن M% هم شمارهٔ دقیقهٔ نیست ظاهراً اسم ماه هست(اونم چند حرف اولش). ببین مثلاً من فرمت رو میذارم:
    Y/m/d ،ساعت h:M:s
    نتیجه میشه این:
    1388/01/08 ،ساعت 11:فرو:41
    یعنی M هست «فرو» یعنی سه حرف اول «فروردین»
    سوال من اینه: دقیقه چیه؟

  10. امین می‌گوید:

    مرسی از توجهت چک می کنم

  11. افشین می‌گوید:

    حق با شما است. متأسفانه لینکی برای تعریف پروژه وجود ندارد! ظاهراً تعریف پروژه جدید در گنوم، چندان آسان و راحت نیست. در هر صورت اگر این تقویم بتواند به پروژه‌های گنوم افزوده شود کاملاً رسمیت می‌یابد.
    باز هم از زحمتی که برای توسعه این تقویم می‌کشید سپاس‌گزارم.

  12. سعید می‌گوید:

    نسخهٔ 1.2.0 رو دانلود کنید و ازش لذت ببرید… 🙂
    http://ospdev.net/projects/starcal/
    ترجیح میدم خودتون قابلیت‌های جدید رو ببینید…
    در ضمن این نسخه قراره روی دبیان اچ هم کار کنه. اگه ممکنه دوستانی که دبیان اچ دم دستشون هست تست کنن.

    افشین جان ممنون

  13. افشین می‌گوید:

    آیا امکانش هست که کلمات فارسی برنامه با فونت FreeFarsi نمایش داده شود؟
    منظورم این است که لازم نباشد کاربر در تنظیمات Desktop خود تغییری بدهد، تا کلمات برنامه را در فونت دلخواهش ببیند؟ آیا این کار از نظر فنی، شدنی است؟
    متشکرم.

  14. سعید می‌گوید:

    افشین جان. بله امکانش هست، و اضافه شد. نسخهٔ 1.2.2 رو مخصوص خودت آپلود کردم، با اسم رمز افشین:-D(به قول بچه‌ها)

  15. افشین می‌گوید:

    خیلی محبت کردید. سپاس‌گزارم.

  16. افشین می‌گوید:

    آیا امکان دارد که سورس نسخه‌های جدید را هم آپلود کنید؟
    متشکرم.

  17. سعید می‌گوید:

    خواهش می‌کنم

    خب این برنامه رو با پایتون نوشتم، در واقع اصلاً نسخهٔ باینری براش نذاشتم و همش سورس هست. البته میشد فایلهای سورس py. رو کامپایل کرد به فایلهای کلاس pyc. یا pyo. برای سرعت بیشتر. بعضی برنامه‌نویس‌های پایتون پکیجی به اسم پکیج سورس هم می‌ذارن و یه makefile می‌نویسن که اون فایلهای py. رو به pyc. یا pyo. کامپایل می‌کنه. ولی من این کارو انجام ندادم.

    در واقع همهٔ پکیج‌ها(همون rpm و deb) فایل‌های سورس رو توی خودشون دارن. اگه می‌خواید به سورس برنامه دسترسی پیدا کنید، بعد از نصب برنامه، به پوشه
    /usr/share/starcal/src/
    مراجعه کنید. (یا همون پکیج rpm یا deb رو extract کنید…)

    اگه هم می‌خواید توی توزیع‌های غیر rpm و deb نصبش کنید، بستگی به توزیعش داره، ولی معمولاً میشه تبدیل کرد. مثلاً alien میتونه rpm و deb و tgz رو به هم تبدیل کنه(tgz پکیج‌های Slackware هست)

    تازه من زیاد با makefile کار نکردم.

    در ضمن شما فکرش رو کنید که در نسخه‌های بعدی می‌خوام نسخهٔ انگلیسی هم از برنامه بذارم(توی تنظیمات پیش‌فرض تفاوت داره) بعد نسخهٔ انگلیسی و فارسی هر کدوم deb و rpm و سورس. میشه 6 تا پکیج برای هر ورژن!

    با این حال آیا واقعاً نیازی به پیکجی به اسم پیکج سورس هست؟(که با make نصب بشه) اگه نیاز هست بگید تا بذارم.

  18. افشین می‌گوید:

    با توضیحات شما، به نظر می‌آید واقعاً ضرورتی برای اجرای پیشنهاد من نیست.
    ممنونم از پاسخ‌گویی‌تان.

  19. سعید می‌گوید:

    خواهش میکنم.

  20. افشین می‌گوید:

    آیا امکان آن هست که این برنامه به مخازن دبیان راه پیدا کنند؟ الان تقویمی که آقای پهنادایان نوشته‌اند، در مخازن دبیان هم قرار دارد و توزیعی مثل پارسیکس/گنو لینوکس با بهره‌گیری از همین مخازن این تقویم را استفاده می‌کند.
    متشکرم.

  21. افشین می‌گوید:

    منظورم این است که اگر این تقویم به مخازن دبیان راه پیدا کند، احتمال اینکه توزیعی مثل پارسیکس به طور پیش‌گزیده از آن استفاده کند بیشتر خواهد شد.
    متشکرم.

  22. کاربر لینوکس می‌گوید:

    سلام
    توی لنی نصبش کردم خیلی خوبه خیلی خیلی
    اما تاریخ دلخواه شمسی یا میلادی را می آورد اما قمری را نه
    چون می دانستم 21مهر59 عاشورابوده امتحان کردم 33ساله می گفت 22مهر بوده و 2820ساله تایید می کرد.
    اما شنیده بودم جمعه بوده که چهارشنبه نشان داده می شد.

  23. مهدی می‌گوید:

    خانه تان آباد. خیلی عالیه. اگر بخواهیم از لیست مناسبتهای دلخواه استفاده کنیم امکانش هست؟

  24. saeedgnu می‌گوید:

    خواهش می‌کنم
    امیدوارم ورژن جدید(برنامه و پست وبلاگ) رو دیده باشید:
    https://saeedgnu.wordpress.com/2009/12/05/starcal-140/

    منظورتون اینه که جدای از «افزودن روز دلخواه»، می‌خواید مناسبت‌هایی رو بصورت دیتابیس ذخیره کنید؟ بله. کافیه پلاگین‌های برنامه رو نگاه کنید:
    /usr/share/starcal/plugins/
    توضیحات بیشتر توی همون پستی که لینک دادم هست.

  25. […] تقویم جلالی و قمری StarCalendar برای تمام میز کارهای گنو/لینو… […]

  26. […] تقویم جلالی و قمری StarCalendar برای تمام میز کارهای گنو/لینو… […]

  27. […] تقویم جلالی و قمری StarCalendar برای تمام میز کارهای گنو/لینو… […]

پاسخی بگذارید

