نشت نشا، یا همان فرار مغزها

سلام

(قرار نیست که تمام نوشته‌های وبلاگم در حوزهٔ کامپیوتر باشد!)

به‌تازگی به چند کتاب از یک نویسندهٔ واقعاً توانمند برخوردم. این نویسنده آقای «رضا امیرخانی» است. شاید اکثر آثار ایشان، داستان یا رمان باشد، که ایشان واقعاً یک رمان‌نویس متبحر هستند و ذهن خلاق و تخیل بسیار بالا و قدرت فضاسازی خوب و ادبیات قوی دارند. در ضمن رمان‌‌های ایشان بسیار آموزنده هستند، و با اینکه چندان اهل خواندن داستان مخصوصاً رمان (یا داستان غیرواقعی) نیستم اما کتاب «ارمیا» دید من را نسبت به رمان بسیار تغییر داد(تنها رمانی بود که تا آخر خواندم). «ارمیا» با باقی رمان‌ها بسیار متفاوت است.

اما اینها همهٔ توانمندی‌های ایشان نیست. آقای امیرخانی منطق بسیار قوی و قدرت بالایی در تجزیه و تحلیل مسائل و پدیده‌ها دارند. در ضمن من عقاید و تفکرات ایشان را بسیار با عقاید و تفکرات خودم سازگار و نزدیک دیدم.

از میان چند کتاب که از ایشان دیدم، کتابی با عنوان «نشت نشا» از همه برایم جالب‌تر و جذاب‌تر بود. این کتاب در مورد پدیدهٔ «فرار مغزها»، یا همان «مهاجرت نخبگان» است.(این کتاب بر خلاف بسیاری از آثار ایشان، رمان نیست). این کتاب ۱۰۲ صفحه‌ای را با اشتیاق تمام خواندم، یک تحلیل جامع و بسیار منطقی و به ‌دور از تعصب و افراط یا تفریط. با این که بسیار اهل نقد کردن هستم و در پذیرفتن مطالبی که می‌خوانم یا می‌شنوم سخت‌گیر و وسواسی هستم، اما از نقد این اثر عاجز ماندم و مطالبش بسیار بر دلم نشست.

به همهٔ دوستان پیشنهاد می‌کنم این کتاب را بخرند و مطالعه کنند.

نشت نشا (جستاری در پدیده‌ی فرار مغزها)

مؤلف: رضا امیرخانی (http://amirkhani.ir و http://www.ermia.ir)

ناشر: موسسهٔ انتشارات قدیانی

چاپ دهم: ۱۳۸۶ (چاپ اول: ۱۳۸۰)

قیمت: ۱۰۰۰ تومان

فهرست مطالب:

۰- نشت نشا! (پیش درآمد)

۱- روابط علی (نشت نشا، یک مسألهٔ کلان)

۲- کانون توطئه… (نمونه‌هایی از نگاه رایج خرد غیرمسأله‌ای به پدیده‌ی نشت نشا)

۳- در زمین که می‌کاریم؟ (با این کاشت و داشت و برداشت، نشت نشا یک امر طبیعی است)

۴- علم بومی… (تنها راه آب‌بندی نشت نشا)

۵- متدولوژی (نمونه‌ای از ترجمه‌ی ناموفق علم)

۶- باز هم متدلوژی (باز دست مریزاد به اهل ترجمه‌ی روش)

۷- علوم انسانی (عقب‌ماندگی جدی‌تر در علوم انساتی)

۸- علم و زنده‌گی! (آیا غربی‌ها علم بومی دارند؟)

۹- رپ یا انصار؟ (نمونه‌ای از نگاه بومی فراموش‌شده)

۱۰- زنده‌گی و علم! (مقدار مجاز فاصله‌ی شهر تا دانش‌گاه چه‌قدر باید باشد؟)

۱۱- نتایج دروغین نظام آموزشی (تنگ‌چشمان نظر به میوه کنند!)

۱۲- چه نباید کرد؟ (فرار مغزها به فرموده متوقف نمی‌شود!)

۱۳- تکریم (سازو‌کار تکریم درست)

۱۴- ارزیابی مستمر و حقیقی… (تنها سازو‌کار تکریم درست…)

۱۵- چه باید کرد (دو راه‌برد بلندمدت و میان‌مدت)

۱۶- سخن آخر (نجوایی با اهالی نشت نشا)

۱۷- مؤخره

5 Responses to نشت نشا، یا همان فرار مغزها

  1. mrcrowley می‌گوید:

    من رضا امیرخانیو از نزدیک دیدم…خیلی آدم باحال و شوخ‌طبعیه

  2. سعید می‌گوید:

    خوش به سعادتون! 🙂

  3. yeenghelabi می‌گوید:

    با سلام
    بالاخره دوهفته پیش این کتاب رو پیدا کردم و خوندم .
    سر بعضی جمله‌هاش بلند بلند توی خیابون می‌خندیم .
    کتاب خیلی خوبی بود . ممنون بابت معرفی کردنش .
    راستی من کتاب منطقه مصیبت‌زده شهر اثر جی جی بالارد رو دارم می‌خونم . کتاب خیلی جالبی هست
    یا علی

  4. سعید می‌گوید:

    سلام انقلابی جان
    خواهش می‌کنم. خوشحالم که کتاب رو میخونی و خوشت اومده.

    این کتابی که گفتی چی هست؟ رمانه؟

  5. yeenghelabi می‌گوید:

    با سلام
    من دقیقا نمی‌دونم رمان چیه ولی این کتاب یک مجموعه داستان کوتاه هست که تقریبا به اثرات تکنولوژی در آینده می‌پردازه .
    خیلی از ظرز فکر نویسنده و نوع داستان نویسیش لذت بردم .
    نمی‌تونم توصیه کنم ولی خودم خیلی برام جالب بود .
    راستی این کتاب در سال ۱۹۳۰ نوشته شده ولی انگار از نویسنده‌های زمان حال هم جلوتره .
    یا علی

پاسخی بگذارید

