هنوز زنده‌ام

سلام

اگه می‌بینید وبلاگ رو آپدیت نمی‌کنم، علتش اینه که مشغولم. حالا بگذریم که زیادم اهل وبلاگ‌نویسی نیستم! ولی راستش بدجوری سرگرم برنامه‌نویسی و کارهای دیگه هستم.

از یه طرف یه پروژهٔ سفارشی دارم برای یه تیم تحقیقاتی با عنوان «مینی بیو رآکتور» (رآکتور زیستی کوچک)، تعجب نکنید! این برنامه رابطی برای برقراری ارتباط با یک دستگاهی هست با همین نام(مینی بیو رآکتور) که اختراع چند متخصص ایرانی توی دانشگاه تهران هست. پای من وقتی به این داستان کشیده شد که رفیق برنامه‌نویسم(VB کار حرفه‌ای و کاربر ویندوز که قبلاً یه خورده با گنو/لینوکس کار کرده) توی سایت دانشگاه دید دارم با اوبونتو کار می‌کنم(کدنویسی می‌کنم) بعدش یه سوالایی ازم کرد و بعدش پیشنهاد همچین برنامه‌ای رو بهم داد، بعداً فهمیدم پروژهٔ خیلی گنده و خفنی هست و رفیقم هم خودش مدیر تیم برنامه‌نویسی‌ش بوده. حالا شاید بعداً یکم بیشتر در موردش نوشتم. ولی کلاً توی این پروژه می‌خوام قدرت گنو/لینوکس و پایتون رو به دیگران نشون بدم! در ضمن قرار شده بصورت اوپن‌سورس کار کنم(بجز قسمت کوچیکی از برنامه که محرمانه هست) یعنی خودم خواستم که اوپن‌سورس کار کنم.

از یه طرف هم روی اون تقویم starcal کار می‌ کنم که داره خیلی خفن میشه(هم کامل میشه، هم به جاهای پیچیده و سختش رسیده)، نسخهٔ 1.3.5 رو هم که آپلود کردم تغییرات زیادی دادم، از جمله بهینه‌سازی‌های اساسی توی مختصات نقاط، که باعث شده تنظیماتش با تنظیمات ورژن‌های قبلی ناسازگار باشه(البته نگران نباشید، شما آپدیت کنید، بچه‌م خودش ردیفش میکنه!). ولی اون تغییرات کلی و بنیادین که ان‌شاءالله قراره توی ورژن 1.4 تکمیل بشه در مورد همون «افزودن روز دلخواه» هست(که شاید به bookmark یا «نشانه» تغییر نام بدم) قراره شدیداً کامل و انعطاف‌پذیرتر بشه(حتی انعطاف‌پذیرتر از تقویم Evolution) توی این ورژنی که آپلود کردم(1.3.5) فقط رابط گرافیکیش(اونم نه کامل) بصورت نمایشی(demo) قرار گرفته. حالا ان‌شاءااله ورژن 1.4 که اومد مفصل در مورد تغییرات و امکانات اضافه‌شده می‌نویسم.

حالا که حرف از Evolution شد: خداییش عجب چیــــــــــــزیه این Evolution !!! عجب برنامهٔ کامل و قدرمتندی هست! بی‌شباهت به یه سیستم‌عامل نیست! خداییش ناول چه کارها که نمیکنه! اون از ابزار کامل YaST که قدرتمندترین و کامل‌ترین ابزار گرافیکی مدیریت سیستم هست، اونم از اوپن‌سوزه که جزو بهترین و محبوب‌ترین توزیع‌های گنو/لینوکس هست(البته جدیداً اوبونتو محبوب‌تر شده). اون از پروژهٔ مونو. اینم از Evolution که هم یه Mail Client هست، هم Feed Reader هست، هم تقویم و Task و Reminder و یادداشت‌نویسی و کلی چیز دیگه داره!! جالبه بدونید Evolution جزئی از گنوم هست(البته من تعصبی روی بحث گنوم و KDE ندارم. ولی خداییش Korginizer هم چیز توپیه). جالب‌تر اینکه ظاهرا ً Evolution و گنوم با هم مچ هستن، آخه اون روزهای خاص(Appoinment ها یا همون کارها) که توی Evolution تعریف می‌کنیم، توی اپلت تقویم گنوم هم نشون میده! خیلی جالبه! قصد دارم حتماً بین Evolution و StarCalendar خودم ارتباط برقرار کنم، مثلاً بتونه این روزهای خاص رو از تنظیماتش import و export کنه.

مدتی هم هست(یکی دو ماهی میشه) که به کمک Evolution فید می‌خونم. اگرچه زیاد نمی‌رسم وبلاگ‌ بروبچ رو بخونم، حتی جدیداً به فروم‌های گنو/لینوکسی(تکنوتاکس ابونونتو-ایران) هم کمتر سر می‌زنم. اما فید شیش‌هفت تا از بچه‌های گنو/لینوکس‌کار رو اضافه کردم به Evolution و گاهی اوقات سرگرم فیدخونی میشم.

اگرچه به تلویزیون علاقهٔ چندانی ندارم، ولی این روزا کارتون فوتبالیست‌ها رو نگاه می‌کنم(سعی می کنم ساعت 6 حتماً پای تلویزیون حاضر بشم). از بچگی عاشق این کارتون بودم، اون قدیما هم که با میکرو بازی می‌کردم عاشق بازی فوتبالیست‌ها بودم(هم ژاپنی‌ش رو خیلی بازی کردم هم انگلیسی‌ش رو). بازی‌ش پر از خلاقیت بود(اصلاً سرعتی نبود بلکه شدیداً استراتژیک بود). یادش به خیر، چه خاطراتی با این کارتون و بازی دارم(با چه علاقه‌ای می‌نشستم رمزهای پیچیدهٔ ژاپنی رو می‌نوشتم). قیافهٔ کلمات ژاپنی رو یاد گرفتم(شوت و پاس و دریبل و…، به علاوهٔ اسم بازیکن‌های معروف مثل سوبا و کاکرو و تارو و واکی‌بایاشی و واکاشی‌مازو و…) با اینکه نمی‌تونستم این کلمات رو بخونم(ژاپنی بلد نبودم) ولی از شکل و قیافهٔ حروفش می‌فهمیدم کدوم کدومه.

آدم وقتی بچه‌س آرزو می‌کنه زود بزرگ بشه، وقتی بزرگ می‌شه گاهی وقتی با خودش میگه کاش می‌شد برگردم به دوران بچه‌گی!

کاش یه بازی آزاد(اوپن‌سورس) تحت گنو/لینوکس برای فوتبالیست‌ها موجود بود! فایل نینتندو اش رو که دانلود کردم نتونستم اجرا کنم، اگه کسی تونسته این بازی رو توی گنو/لینوکس اجرا کنه، بگه.

خب دیگه فعلاً بسه. سعی می‌کنم بیشتر وبلاگ رو آپدیت کنم. فید وبلاگ که اون بغل هست، راستی اگه می‌خواید از ورژن‌های جدید starcal هم مطلع بشید می‌تونید از این فید rss استفاده کنید.

موفق باشید

8 Responses to هنوز زنده‌ام

  1. javad33 می‌گوید:

    آقا سعید سیار ممنون.
    خدا قوت خسته نباشید.
    کوچیکترین کاری که میتونستم بکنم این بود که توی وبلاگم این تقویم رو معرفی کنم.
    به امید نسخه های جدیدتر تمام پروژه هاتون!
    راستی اگه راجع به pman و pview هم یه توضیح کوچولو بدید ممنون میشم.

  2. javad33 می‌گوید:

    آقا سعید بسیار ممنون.
    خدا قوت خسته نباشید.
    کوچیکترین کاری که میتونستم بکنم این بود که توی وبلاگم این تقویم رو معرفی کنم.
    به امید نسخه های جدیدتر تمام پروژه هاتون!
    راستی اگه راجع به pman و pview هم یه توضیح کوچولو بدید ممنون میشم.

  3. سعید می‌گوید:

    خیلی ممنون. سلامت باشید
    با حمایت شما گنو/لینوکس‌کارها ایشالا این برنامه رو هر چه کاملتر می‌کنیم
    اگه ایده‌ای نظری چیزی داشتید بگید. مخصوصاً اون SunCalendar رو که اجرا کردید ممنون میشم قابلیت‌هاییش که بهتره به StarCalendar هم اضافه بشه بگید. آخه من خودم ویندوز ندارم، با شبیه‌ساز wine هم نتونستم اون برنامه رو اجرا کنم. فقط اسکرین‌شات‌هاش رو دیدم و help ش رو خوندم، به نظر میاد چیز جالب و کاملیه.
    خلاصه راه‌های زیادی برای کمک کردن به پروژه هست(غیر از کدنویسی).

    چشم در مورد اون pview هم در اولین فرصت توضیح میدم. اگرچه pman عملاً کاربرد چندانی نداره(فعلا) چون فقط چند تا دستور منوالشون ترجمه شده اونم فقط ls رو به فرمت manpage تبدیل کردم.
    ولی pview میتونه به درد بخوره.

  4. امیر می‌گوید:

    سلام من هم هنوز زنده ام.
    شما دانشگاه میاید چرا به من سر نمی زنید.

  5. امیر حسین می‌گوید:

    الهی که همیشه موفق باشی …

  6. سعید می‌گوید:

    اه این فایرفاکس چرا همش آدمو از وردپرس شوت میکنه بیرون. اعصابم خورد شد. حالا خوبه این bilbo هست وگرنه چیکار می‌کردم!

    امیر جان شما که ایشالا 128 سال زنده‌ای.
    ولی من هنوز توفیق اومدن به دانشگاه شما رو پیدا نکردم، اون سایت دانشگاه هم که گفتم داشنگاه خودمون منظورم بود!

    امیرحسین عزیز، ممنون 🙂 ایشالا تو هم موفق باشی…

  7. امیر می‌گوید:

    شما همیشه برای ما زنده هستید.

    موفق باشید.

  8. سعید می‌گوید:

    ممنون. شما هم موفق باشید

پاسخی بگذارید

