Virtual Box -> Windows -> SunCalendar & StarCalendar

سلام

اول لینک این مطلبی که دوست عزیزم نوشتن رو بذارم: بهترین تقویم‌ها برای ویندوز و لینوکس

خیلی وقت بود که ویندوز درپیت رو از روی هاردم پاک کرده بودم. یعنی واقعاً هم نیاز خاصی نداشتم. فقط گاهی وقتا هوس می‌کردم یه برنامهٔ ویندوزی رو با wine توی اوبونتو اجرا کنم، ولی بعضی وقتا اجرا میشد بعضی وقتا هم نمیشد،‌ حالا بگذریم که جدیدأ wine شکل و قیافهٔ برنامه رو به هم می‌ریزه، گاهی نمیشه نوشته‌هاش رو خوند. به هر حال امیدوارم این مشکلات wine در آینده حل بشه. شایدم راه‌حلی داشته باشه و من بلد نیستم.

حالا بگذریم. به فکرم افتاد که ماشین مجازی بزنم. محض کنجکاوی هم که شده یه Virtual Box توی اوبونتو نصب کردم و بعدش هم ویندوز xp رو براش تعریف کردم و سیدی xp رو گذاشتم و از طریق Virtual Box بوت کردم و روی یه پارتیشن مجازی نصب کردم. خلاصه موفق شدم ویندوز رو از توی اوبونتو اجرا کنم. تا حالا همچین تجربه‌ای نداشتم، یعنی زیاد هم دنبالش نبودم(فقط اون اوایل توی اوپن‌سوزه با ماشین مجازی XEN سر و کله زدم ولی موفقیتی حاصل نشد). تازه این مخازن اوبونتو(6 تا DVD) رو فقط برای ابونتو 8.10 داشتم.

خلاصه ویندوز xp از طریق Virtual Box اومد بالا. جالب بود که توی ویندوز(Virtual Box) صدا هم داشت، یعنی صداهای خود ویندوز و برنامه‌هاش، از توی اوبونتو شنیده میشد. فقط مشکل این بود که اون پارتیشن مجازی ویندوز مثلاً root/.VirtualBox/VDI/win_xp.vdi/ رو نمیشد توی اوبونتو مونت کرد و خوند یا نوشت. حتی folder sharing ش هم کار نمی‌کرد!(یعنی من نتونستم). برای همین برای انتقال دیتا به ویندوز مجبور شدم فایل iso بسازم(با دستور genisoimage) و بعنوان سیدی معرفی کنم به Virtual Box تا توی ویندوز مونت کنه(ویندوز فکر می‌کنه سیدی توی سیدی‌رام گذاشتیم!) یعنی مجبور شدم کلک بزنم! کاش میشد همون پارتیشن مجازی(که پسوند vdi داره) مثل فایل iso (یا مثل یه loop device دیگه) مونت کرد. یا یه loop device رو بعنوان پارتیشن ویندوز به Virtual Box معرفی کرد. اصلاً نمی‌دونم اون فرمت vdi چی هست؟!

خلاصه SunCalendar رو توی ویندوز نصب کردم(که با wine نتونسته بودم اجراش کنم). بعدش به ذهنم رسید که StarCalendar رو هم میشه به زور توی ویندوز اجرا کرد(مثل بقیهٔ برنامه‌های PyGTK) یعنی قبلاً روی لپ‌تاپ رفیقم که ویستا داشت StarCalendar و همینطور PyGlossary رو اجرا کرده بودم. ولی اجراشون دردسر داره. باید GTK و Python و PyGTK و PyGObject و چند تا کتابخونهٔ دیگه رو توی ویندوز نصب کنیم(که مجموعاً بیشتر از 20 مگ میشه، تازه باید ورژن‌هاشون هماهنگ باشه) و بعد متغیر PATH ویندوز رو تغییر بدیم و خلاصه سخته! ولی چون قبلاً تجربهٔ این کارها رو داشتم در عرض چند دقیقه پیش‌نیازهاش رو نصب کردم و بعد StarCalendar رو توی ویندوز xp اجرا کردم، اولش دو سه تا مشکل فنی پیش اومد ولی اونم با اصلاح کد پایتون برطرف کردم و این شد مثلاً پورت کردن StarCalendar به ویندوز! عکسش رو می‌تونید این زیر ببینید.

البته بازم میگم شما بهتره هوس نکنید که StarCalendar رو توی ویندوز اجرا کنید چون دردسر داره، توی ویندوز بهتره از SunCalendar استفاده کنید.

قبلاً سعی کرده بودم که PyGlossary رو با همهٔ پیش‌نیازهاش توی یه فایل exe خلاصه کنم که راحت توی ویندوز نصب و اجرا بشه، یکم با py2exe ور رفتم ولی موفق نشدم. بعدشم بی‌خیال شدم گفتم ولش کن. هر کاربر ویندوز که واقعاً بهش نیاز داشت فوقش یه سیدی لایو(مثلاً اوبونتو یا پارسیکس) بذاره بیاد استفاده کنه. چرا من خودم رو علاف ویندوز کنم؟!

این بار هم که با ماشین مجازی، ویندوز رو نصب کردم یکی برای کنجکاوی بود یکی هم برای مواقع خاص که به یه برنامهٔ نیاز دارم ولی با wine اجرا نمیشه، از ماشین مجازی استفاده کنم.

روز به روز گنو/لینوکسی‌تر باشید

و موفق باشید

=-=-=-=-=
Powered by Bilbo Blogger

6 Responses to Virtual Box -> Windows -> SunCalendar & StarCalendar

  1. javad33 می‌گوید:

    سلام آقاسعید.
    برای ارتباط با سیستم مجازیت توی virtual box کافیه نتورک راه بندازی. خیلی ساده هست. تنظیمات پیشفرضش رو تغییر نده فقط برو توی setting تب Advanced و تیک گزینه نتورک رو بزن! همین. تازه میتونی USB رو هم فعال کنی تا با فلش مموری انتقال رو انجام بدی.
    موفق باشید.

  2. امیر می‌گوید:

    باز هم سلام
    جدیدا خیلی فعال تر شدی.

  3. امیر می‌گوید:

    معلوم نیست چه خبره ؟؟!؟
    نه سایت تکنو تاکس و نه سایت اوبونتو باز نمیشه
    البته خیلی سایت های دیگه هم برای من باز نمیشه.

    شما چرا مدام فایرفاکستون ریست میشه
    چون از صبح تا شب بازه ولی تا اکستنشن نصب نکنم هیچ موقع ریست نمیشه
    احتمالا اکستنشن زیادی نصب کردی.

    باز هم موفق باشید.

  4. سعید می‌گوید:

    سلام آقا جواد. مرسی، در اولین فرصت تست می‌کنم.

    امیر جان سلام. منم نمی‌فهمم چه خبره!
    منظورم این نبود که فایرفاکس ریست میشه(کرش میکنه). نه. یعنی از وردپرس logout میشه. اکستنشن زیادی هم نصب نکردم. فکر کنم مشکل از فيل ت رینگ باشه. آخه بدون پر وکسی نمی‌تونم توی وردپرس login کنم(فقط همون لحظهٔ لاگین کردن مشکل پیش میاد). بعدشم هر چند وقت یه بار logout میکنه مجبور میشم دوباره پروکسی برنم و دوباره لاگین کنم.
    الانم نمی‌دونم چرا کامنت‌ها غیب شد. یعنی وقتی بدون tor همین صفحه رو reload میکنم کامنت‌ها نیست. ولی وقتی tor رو فعال می‌کنم و reload میکنم کامنت‌ها هست!! دیگه دارم گیج می‌زنم!!

    کاش این bilbo میتونست کامنت هم بذاره و کامنت‌ها رو ویرایش و مدیریت کنه. کاش!

  5. امین می‌گوید:

    سلام.
    اون مشکل virtualbox اگه اشتباه نکنم مال نسخه OSE بود. توی نسخه کاملش، همه چیز کار میکنه.
    نسخه کاملش رو متاسفانه سایتش نمیذاره ما ایرانیا دانلود کنیم. باید بگردی از جای دیگه دانلود کنی. مثلا ببین 4shared.com چیزی داره یا نه.

  6. سلام می‌گوید:

    سلام سعید

    من در ubuntu با پکیج virtualbox-ose-fuse دیسک های مجازی virtualbox را mount می کنم.
    برای folder-sharing هم باید در guest ابزارهای لازم برای virtualbox را نصب کنی.

پاسخی بگذارید

